Vad är rätt och vad är fel?

Jag läste en insändare i tidningen föräldrar och barn. Den handlade om en ung mamma, strax över tjugo. Hon beklagade sig över alla som ansåg att hon gjorde fel som hade två barn tätt. Jag tror det var lite mer än ett år mellan barnen. Hon skrev att hon ansågs som ovanlig som hade så tätt mellan barnen. Hon avslutade sin insändare med att hon hellre var en ung rolig mamma än en gammal och tråkig. Vad det nu hade med saken att göra! Att vara rolig har väl inte med ålder att göra?

Jag har 5 år mellan mina barn och det upplever jag som mindre vanligt. De flesta har ca 1½ till 2 år mellan sina barn i min värld. Jag anses som ovanlig. Jag har stött på kommentarer som: - Ska du börja om igen! Eller, - vad skönt att ni äntligen ska ha en till. Som om vi försökt länge! Det kan ju vara så att man planerar att ha 5 år mellan barnen! Värsta kommentaren fick jag i väntrummet på BVC. Där satt en mamma med två små barn. Hon frågade mig hur många år det var mellan mina barn, jag hade båda barnen med mig. Då jag svarade att det var 5 år mellan dem sa mamman -stackars dig! Snopen som jag blev svarade jag med att fråga henne samma sak. Hon hade 1½ år mellan sina små - Stackars barn, kontrade jag med då. Hur kan man yttra sig så till en vilt främmande människa? Det kan ju finnas massor av orsaker till att man har långt mellan barnen.

Kommentera här: